Strony

wtorek, 11 sierpnia 2015

Idź za głosem serca




Najbardziej lubię się doładowywać i motywować historiami ludzi i tym jak pokonywali trudności, które pojawiały się na ich drodze. Zwłaszcza, kiedy w swoim życiu staję przed murem. Tacy ludzie inspirują mnie i ukazują rzeczy od strony, z której jeszcze na nie nie spojrzałam. To historie zwykłych-niezwykłych ludzi, jak Ty czy ja. Dają mi nadzieję, że ja też mogę. Że i we mnie są pokłady siły, pomysłów, wiary i odwagi. Dają mi też magię, nierzeczywistą wręcz pewność, że WSZYSTKO jest możliwe.

I jeszcze lubię je za to, że nawet jeśli po takiej super-hiper ciekawej i motywującej historii mam ochotę od razu zmienić wszystko i wywrócić moje życie do góry nogami, to kiedy już ochłonę i opadnie ze mnie to pierwsze podniecenie to i tak wynoszę z tego najmniejszą nawet lekcję.

Dziś oddam głos ludziom, którzy maja coś do powiedzenia o pasji.


Wstępem...

"Jeśli kochasz to, co robisz i jesteś gotowy dać z siebie wszystko, masz to w swoim zasięgu. Nie pożałujesz ani jednej minuty, jaką spędziłeś samotnie w nocy, myśląc i kombinując, co takiego chcesz zaprojektować albo skonstruować. Okaże się, że było warto, obiecuję"
Steve Wozniak

Może to co robisz teraz w swoim życiu, nie ma aktualnie dla Ciebie żadnego sensownego wytłumaczenia. Może nie przydać się dzisiaj ani za tydzień. Może w tym momencie to nie pasuje Ci do niczego. To tak jak z obrazem. Stań z nosem tuż przy płótnie i staraj się podziwiać jego piękno, zamysł, pociągnięcia pędzlem. Nie możesz. Widzisz tylko czubek własnego nosa i kawałek malunku, zamazane plamy. Ale oddal się od obrazu na kilka kroków. Wtedy zobaczysz całość i to co przedstawia.

"Miej odwagę iść za głosem serca i słuchać intuicji. One już skądś wiedzą, kim naprawdę chcesz zostać."
Steve Jobs

Ale co jest Twoją pasją...

Odpowiedz sobie na pytanie, czy nawet jeśli nie dostałbyś za to co lubisz robić ani grosza, nadal byś to robił?


"Wszystko bym zaprojektował za darmo. Robiłem te wszystkie rzeczy bezinteresownie, bo to uwielbiałem. Kiedy w college'u ktoś chciał, żeby mu przepisać pracę na maszynie, mówiłem: - Ja ci to przepiszę. I stukałem w klawisze do czwartej nad ranem, bo uwielbiałem pisać na maszynie i nigdy nie wziąłem za to ani centa. Kiedy robisz to, co kochasz i tak będziesz to robić, nie martwiąc się o pieniądze." 
Steve Wozniak

Masz tak z czymś w swoim życiu? Idź za tym. Drąż ten temat, rozwijaj się w nim. Nie żałuj czasu, który temu przeznaczasz. 

Co lubisz robić poza pracą? Nawet po ciężkim dniu. Prześledź wszystkie rzeczy, które wtedy lubisz robić.

Próbuj nowych rzeczy. Eksperymentuj. Idź na kurs lub spotkanie, na które normalnie byś nie poszedł. Może "przypadkiem" coś Ci ostatnio wpadło w oko? Coś przyciągnęło Twoją uwagę? Idź za tym. Nawet jeśli w tym momencie nie wiesz dlaczego.

Kiedy Steve Jobs porzucił studia poszedł na kurs kaligrafii, który nie był w ogóle związany z tym co robił do tej pory. Wtedy nie miało to praktycznego zastosowania w jego życiu. Jednak 10 lat później wykorzystał to doświadczenie i wiedzę przy pracy nad swoim pierwszym komputerem.


Skąd masz wiedziesz, że ją znalazłeś...

Chris Gardner, autor książki "The Pursuit of Happyness", na podstawie której nakręcono film, a główną rolę zagrał Will Smith, radzi:


"Znajdź coś, co tak bardzo uwielbiasz robić, że nie możesz się doczekać, kiedy znów wzejdzie słońce, żeby móc ponownie się tym zająć"

Kiedy mówisz o tym co wręcz kochasz robić, odkrywasz, że mógłbyś tak godzinami. Usta Ci się nie zamykają, oczy błyszczą z podniecenia i ekscytacji i ogarnia Cię radość, która wydobywa się ze środka i ogarnia całego. Jesteś wtedy przesiąknięty entuzjazmem i emocjami, które Cię jeszcze bardziej pobudzają.

Jeśli jeszcze czegoś takiego nie znalazłeś, nie przestawaj SZUKAĆ! Pytaj, sprawdzaj. Idź za głosem serca, a nie za stadem.


Kiedy ją znajdziesz nie da Ci spokoju...

Kolejnym momentem przełomowym w życiu Steve'a Jobs'a było wyrzucenie z firmy, którą założył. Załamał się. Mimo to nie zrezygnował ze swojej pasji. Podniósł się, bo kochał to co robił i nie wyobrażał sobie bez tego życia. Bez tworzenia. Po prostu zaczął tworzyć w innym miejscu. Nie zmienił swojej pasji, nie porzucił. Okoliczności się zmieniły, a on się do nich dostosował i je wykorzystał. W efekcie czego znów odniósł sukces. 


"Pasjom nie sposób się oprzeć. Jeśli w ogóle zastanawiasz się nad swoim życiem, rzeczy, które kochasz, nie dadzą ci spokoju."                                                                                                            Bill Strickland "Make the impossible possible"


 A przeszkody nie znikną nagle z Twojej drogi...


"Pasja nie uchroni cię przed niepowodzeniem, ale zapewni, że żadna porażka nie będzie ostateczna"
Bill Strickland 

Kiedy pójdziesz za swoja pasją, życie automatycznie nie usunie z Twojej drogi wszystkich przeszkód. Nie zamknie Cię w pięknej bańce, do której nie dociera nic poza śpiewem ptaków i chórem gospel intonującym radosną piosenkę na Twoją część, a wszystko to w atmosferze nieskończonej radości. O nie. Gdzieś po drodze będą zdarzały się rzeczy, których nie przewidziałeś, które innego mogłyby zepchnąć z tej drogi. Ale nie Ciebie.

Wykorzystaj je do wyciągnięcia wniosków. Do wyrobienia sobie twardego tyłka.


"Pasja jest emocjonalnym paliwem napędzającym twoją wizję. To coś, czego się trzymasz, kiedy twoje pomysły są kwestionowane i odrzucane, zarówno przez "ekspertów", jak i najbliższych ci ludzi. Coś, co daje ci nadzieję, kiedy brakuje zewnętrznego potwierdzenia twoich marzeń"
Bill Strickland

Wątpliwości uderzają w ciebie. Strach może próbować ściąć cię z nóg, zakwestionować to co robisz.


"Strach przez porażką może zdusić każde marzenie o niezwykłym życiu. A sposobem na pokonanie tego strachu jest zaufanie swojej pasji"                 Bill Strickland

Nie tylko Edison zaliczał po drodze porażki. James Dyson miał ich na koncie tysiące zanim "stworzył odkurzacz na nowo". Powiedział:


"Prawie codziennie chciałem się poddać, ale w młodości trenowałem biegi długodystansowe (...). Byłem w tym całkiem niezły, nie ze względu na kondycję fizyczną, ale dlatego, że byłem zdeterminowany. Nauczyłem się , że właśnie wtedy kiedy chcesz zwolnić, powinieneś przyspieszyć. (...) Przychodzi straszna chwila, kiedy klęska zagląda ci w oczy. Ale jeśli wytrwasz jeszcze trochę, zaczniesz się z tego wygrzebywać."


Zgadzam się też z jego rewolucyjną opinią, że uczniom powinno się dawać stopnie też za to ile razy próbowali coś zrobić, ale im się nie udało. Świadczy to o tym, że chcą coś osiągnąć, mimo doświadczania na tym polu niepowodzeń.



"Myślę, że jeśli kochasz to co robisz, magia dzieje się sama. Idziesz do pracy i pracujesz ciężej od innych, bo kochasz swoją robotę. Nigdy też nie marnuj czasu na rzeczy, których nie możesz zmienić, ani na przejmowanie się tym, co myślą o tobie inni."        Rachel Ray



Jeśli jeszcze nie znalazłeś swojej pasji, nie zrażaj się - SZUKAJ. Jeśli już ją masz - trzymaj się jej. Świat potrzebuje ludzi z pasją.



Powyższy tekst powstał w wyniku inspiracji książką "Steve Jobs sekrety innowacji" Carmine Gallo






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz